Kursus Calon YB PR Oleh MSK : Siri 1 – Neophilia

Kursus Calon YB PR

Oleh: MSK
Tarikh: 2 September 2010
Masa: 9.00 pagi
Tempat: Tropicana Merchant Square

Fuziah Salleh minta aku bagi ceramah motivasi kepada bakal-bakal calon PKR untuk pilihanraya umum akan datang. Pasai apa Fuziah Salleh panggil aku…aku pun tak tau. Aku bukan tau tentang Covey atau Naisbitt macam Haji Mail. Aku bukan tau pasai Umar Ibn Aziz atau Harun Al-Rashid macam Mustafa Kamil Ayub. Aku cuma tau sikit-sikit pasai binatang, pasai alam.Tak ada sijil, tak ada degree.

“Haaa…tu la pasai aku panggil hang” kata Kak G. Aku tak pernah panggil Fuziah Salleh dengan gelaran YB… leceh. Aku lebih seronok panggil dia Kak G. Nanti panggil Gee saja, takut laki dia marah pulak. Lembu punya susu, ghee dapat nama.

“Tahun 2008 dulu, sapa pun tak nak jadi calon, terpaksa la kita sapu sapa saja yang boleh. Bila menang, huru-hara. Sekarang ni pulak, ramai sangat nak jadi calon, sampaikan Tukang Kebun pun nak jadi calon.” kata Kak G.

Tukang Kebun nak jadi calon dia perli!! Tapi panggil aku, yang cuma jadi pekebun, untuk bagi motivasi pada bakal calon..tak apa pulak?

Bukan Kak G saja yang dah huru-hara, Haji Mail pun huru-hara, sebab ramai sangat nak jadi calon. Maka terpaksalah depa buat tapisan…dan seminar hari ini adalah tentang kepimpinan, untuk menyediakan calon-calon yang bebas dari Amphibian Flu. Sejenis penyakit bawaan katak.

“Dipersilakan, Sdr. Matsamankati, untuk memberikan ceramahnya…..” Hj. Mail jadi Pengerusi Majlis. Selalunya, aku yang mempersilakan dia. Kali ini, dia pulak mempersilakan aku.

Aku berdiri kat rostrum…memandang kearah audiens. Aku tengok Emiza…bakal calon Tualang Sekah tunduk. Shamsul dari Batu Gajah pun ada! Nak ambik tempat Fong Po Kuan kot? Yunus Jamhari pun ada…tangan terkepit celah kangkang. Dalam hati dia mungkin berkata,” teruk la aku kena kutuk lagi…”

“Aku tak reti nak bagi hangpa ceramah motivasi, sebab aku bukan Hasan Ali. Dan aku tak reti nak bodek hangpa, pasai aku bukan Berahim Ali.Aku tak reti nak kelentong, pasai aku bukan Mustapha Ali. Kalau nak marah…jangan marah kat aku, tapi marah kat Kak G. Sebab dia yang panggil aku. Bila aku tengok hangpa semua dalam dewan ni, aku anggap hangpa semua macam binatang.”

Hj. Hamzah tertongak…marah kot. Yang lain tarik muka masam. Kak Wati sorang saja yang senyum. Dia marah pun dia senyum.

“Tapi Tuan-tuan bernasib baik…tak macam orang Umno. Masa Mahathir dulu…dia panggil Dr. Mahadevan, pakar psikitari dari Hospital Bahagia Tanjong Rambutan, sebab dia rasa orang Umno semua gila.”

Kah-kah-kah…depa gelak. Aku cakap serius…depa gelak!! Aku kutuk depa, depa marah. Aku kutuk Umno…depa seronok!!

Kak G menulis sesuatu…melihat sikap bakal-bakal calon. Aku rasa ramai la yang tak lulus EQ test.

“Dikalangan Tuan-Tuan yang ada disini, saya tak boleh nak bezakan yang mana satu orang Umno, orang PKR atau orang Pas. Secara fizikal, semuanya sama. Kaki dua, tangan dua. Secara kosmetik pun sama saja. Kalau dulu, orang Pas cuma pakai jubah, sekarang lebih ramai yang pakai kot. Kalau dulu, Orang Umno pakai songkok bila ada majlis rasmi, sekarang yang pakai serban pun ramai. Dalam PKR…macam-macam ada.

Binatang pun macam tu. Secara fizikal, singa, harimau, monyet, tenggiling…semua sama. empat kaki.

Kalau binatang suka duduk dalam kelompok masing-masing, manusia pun macam tu jugak. Suka duduk dalam kelompok masing-masing.Orang Umno dalam kelompok dia, orang Pas dalam kelompok dia. Orang PKR dalam kelompok dia.

Kalau bangau salahkan ikan, ikan salahkan rumput, rumput salahkan kambing, kambing salahkan hujan, hujan salahkan katak, katak salahkan ular, manusia pun macam tu jugak. Pas salahkan PKR, PKR salahkan DAP, DAP salahkan MCA, MCA salahkan Gerakan, Gerakan salahkan Umno. Last sekali ular yang kenyang. Macam Umno.

Jadi…apakah yang membezakan binatang, dan apa yang membezakan manusia?

Sikap dan pemikiran. Hanya dua perkara ini yang membezakan kita. Dan dua perkara ini yang membezakan binatang.

Secara fizikal, singa dan harimau mempunyai sifat yang hampir sama. Tetapi secara saikologi, mereka mempunyai dua sikap yang jauh berbeza. Ini juga yang terdapat dikalangan Tuan-Tuan. Benar, secara fizikal, Tuan-Tuan semua adalah ahli PKR, tetapi secara saikologi, ada dua sikap yang berbeza . Satu, sikap dan pemikiran Umno, dan satu lagi sikap dan pemikiran reformis.

Dalam Pas pun macam tu jugak…ada yang berfikiran Pas dan ada yang berfikiran Umno. Walaupun depa semua ahli Pas.

Lepas ni, saya tak mau cakap pasal Pas, PKR atau Umno. Tuan-tuan fikir sendiri sama ada Tuan-Tuan nak masuk Pas, PKR atau Umno.”

Haji Mail huloq kat aku sekeping kertas. “Jangan kutuk Pas”, dia tulis. Ha.Ha…baru aku bagi intro…Hj. Mail dah ketaq.

“Singa…secara semulajadi merupakan haiwan yang malas.Cukup makan…dia lebih banyak relax. Dia tak inkuisitif…dia cuma tunggu. Bila ada arnab lalu depan dia, dia sapu. Ada rusa lalu, dia sapu.

Harimau.. sentiasa bertenaga. Dia mempunyai sistem saraf yang tidak membenarkan dia duduk relax. Dia perlu sentiasa berjalan, walaupun perut dia kenyang. Seeokor harimau jantan memerlukan kawasan seluas 53km persegi untuk dia merayau. Itu sebabnya, singa senang dipelihara di zoo, bagi dia arnab seekor sehari, dia dah berterima kasih. Tetapi harimau sentiasa agresif bila dikawal. Dia mahukan kebebasan…bukan nak makan.

Singa tergolong dalam kumpulan yang dipanggil..pakar (specialist), manakala harimau tergolong didalam kumpulan…opportunis. Kumpulan pakar adalah kumpulan yang senang ditangkap, dikurung dan dibela. Tak suka melawan, dan boleh menyesuaikan diri dalam masa yang singkat. Hari ini dia duduk dalam hutan, esok masuk zoo. Tak ada masalah.

Binatang-binatang lain yang tergolong dalam kumpulan pakar ialah helang, ular dan tenggiling. Bagi mereka makan, tempat yang selesa dalam zoo, dan mereka akan membiak dengan cepat.Mereka pun pandai politik, tapi politik mereka dari pusat kebawah. Perut dan sex. Kebanyakan binatang tergolong dalam kumpulan pakar. Mereka bersifat konservatif, mahukan keselesaan, dan kekal dengan cara mereka.

Selain daripada harimau…binatang-binatang yang tergolong dalam kumpulan oportunis ialah serigala, monyet dan orang utan. Mereka ini susah untuk dibentuk, mahu bebas dan panas baran. Kalau tak jaga betul-betul, dia akan melawan. Mereka pun pandai politik, tapi politik mereka dari dada keatas. Ilmu didada dan pemikiran yang bebas.

Ramai manusia tergolong dalam kumpulan pakar…macam singa. Kadang-kadang, hampir satu bangsa itu bersikap seperti singa. Malas..hanya menunggu peluang. Suruh cari ahli tak boleh. Suruh buat program tak boleh. Tapi bila tiba pilihanraya…tiba-tiba nampak muka depa.

Tapi bagi mereka dari kumpulan harimau, mereka mahukan cabaran. Mereka mahukan kebebasan. Mereka mahukan sesuatu yang baru dan menyeronokkan. Kadang-kadang masuk jerat, kena lastik, ada yang kena tembak. Tapi mereka seronok dengan risiko.

Kumpulan harimau…secara saintifiknya dikenali sebagai neophilic, manakala kumpulan singa dikenali dengan neophobic.

Neophobic bermaksud “mereka yang takut kepada pembaharuan” manakala neophillic adalah mereka yang “sentiasa mahu mencuba yang baru.”

Neophobic, yang juga dikenali sebagai kumpulan pakar, memang pakar dalam sesuatu pekerjaan. Dia cuma ada satu kaedah survival. Kalau kerja dia menipu, memang dia pakar menipu. Buat bumbung masjid pun dia boleh tipu. tapi bila tak ada projek…dia kantoi. Macam tenggiling…kerja dia menipu semut. Dia tahan lidah..semut semua hurung. Lepas tu dia telan. tapi bila tak ada semut…dia kelaparan.

Neophillic, yang juga dikenali sebagai kumpulan oportunis hidup dengan kebebasan. mereka sentiasa mencuba, menganalisa dan tak boleh duduk diam. Harimau, serigala dan monyet sentiasa mencari sesuatu. Mereka boleh hidup dengan apa saja. Manusia neophillic mempunyai pelbagai taktik survival. Kena buang kerja, dia jual goreng pisang. Gerai kena tarik Dewan Bandaraya, dia jual bundle. Bundle tak laku, dia jual sate. Kumpulan neophilic hidup berdikari….manakala kumpulan neophobic perlukan peruntukan dan subsidi.”

“Ni yang ramai-ramai nak jadi calon ni…kumpulan mana?” aku tanya kat audiens. Sorang pun tak jawab.

“Kalau ada diantara Tuan-Tuan yang tergolong dalam kumpulan neophobic, tak boleh hidup tanpa peruntukan dan subsidi..fobia kepada pembaharuan….jangan duduk dalam dewan ni. Pi masuk Umno, jadi macam singa…duduk dalam zoo. Makan orang bagi, berak orang cuci!” Sorang pun tak bangkit.

“Memang senang duduk dalam zoo, tunggu saja orang bagi makan. Depa tak bagi…kita bising. Depa bagi kita diam. Tapi lama-lama kita jadi bodoh…sebab tak pakai otak dan pancaindera kita.

Cuba tengok gajah kat zoo. Pelawat bagi kacang depa makan, bagi gula-gula depa sapu, bagi Twisties depa makan, bagi kasut depa telan, bagi kayu pun depa telan! Lepas tu depa tunduk ucap terima kasih. Bodoh punya gajah. Kat dalam hutan punya banyak makanan yang sedap-sedap, tapi depa bodoh pasai pemikiran mereka sudah dikongkong.

Tapi ramai manusia dah jadi macam gajah bodoh.Kat luar, jual koay teow pun boleh pakai Altis, jual bundle pun boleh pakai Hilux. Tak percaya tanya YB Yunus…betul tak?”

YB Yunus tersengih.

“Manusia jadi bodoh sebab depa nak hidup senang. Depa masuk polis…tak payah berfikir…cuma tunggu arahan. Orang suruh tangkap…tangkap. Orang suruh sembur…sembur. Tak payah berfikir macam mana nak sedapkan koay teow. Tak payah berfikir tentang pesaing.

Ramai yang masuk Umno…cuma tunggu peruntukan dan subsidi. Dapat 50 ringgit depa syukuuuur…orang lain sapu 50 juta pun depa tak mau tau.

Kalau Tuan-Tuan mahu berfikir macam Umno, bersikap seperti Umno, lepas minum nanti…tak pak payah masuk dah. Ada lima orang pun tak apa…tapi saya mahu mereka yang neophillic, mereka yang mahukan perubahan, mereka yang mahu tahu….apa makna reformasi.”

Sekian.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: